Przedmiot autorskich praw pracowniczych
Zgodnie z definicją zawartą w art. 1 prawa autorskiego, przedmiotem prawa autorskiego jest tzw. utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Definicja ta jest bardzo szeroka i wymaga każdorazowej indywidualnej oceny danego przypadku. Jak jednak wynika z jej treści, utworem może być również wytwór pracy pracownika, o ile zostanie uznany za przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. W konsekwencji, utwór taki podlegał będzie ochronie w zakresie praw autorskich. W przepisach prawa autorskiego ochrona tzw. pracowniczych praw autorskich została jednak uregulowana w sposób szczególny.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 prawa autorskiego, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca nabywa autorskie prawa majątkowe do utworu stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Regulacja zawarta w ww. przepisie ma charakter ogólny, a więc dotyczy wszystkich utworów stworzonych przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy. Zasady ty będą miały jednak zastosowanie jedynie w przypadkach, gdy strony nie uregulowały powyższych kwestii w łączącej je umowie.
W celu prawidłowej interpretacji przepisów ustawy, konieczne jest odniesienie się zarówno do definicji pracownika, pracodawcy i umowy o pracę, jak również stosunku pracy i wynikających z niego obowiązków pracownika. Co do zasady, zastosowanie w tej kwestii będą miały odpowiednie przepisy Kodeksu pracy2. Ww. przepis wyklucza możliwość zastosowania go do utworów tworzonych w ramach umowy o dzieło lub zlecenie3. Do tego typu czynności zastosowanie znajdą art. 41-68 prawa autorskiego, w konsekwencji czego wykluczone jest nabycie prawa do utworu w sposób dorozumiany, a przyjęcie utworu będzie mogło nastąpić jedynie w drodze umowy o przeniesienie praw autorskich.
Regulacja zawarta w ww. art. 12 prawa autorskiego odnosi się wyłącznie do utworów mających charakter pracowniczy, a więc tych stworzonych w ramach wykonywania obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Podstawowym źródłem wiedzy o zakresie obowiązków pracownika jest umowa o pracę, mogą one jednak wynikać również np. z zakładowych/ponadzakładowych układów zbiorowych pracy, regulaminów czy też bezpośredniego polecenia przełożonego. W przypadku jednak, gdy pracownik stworzy określony utwór, ale nie będzie on związany bezpośrednio z wykonywaniem jego obowiązków, nie będzie on stanowił utworu w rozumieniu art. 12 prawa autorskiego. Do stwierdzenia pracowniczego charakteru utworu nie jest wystarczające stwierdzenie użycia do tego celu przez pracownika urządzeń lub materiałów należących do pracodawcy i służących mu do wykonywania pracy, wykorzystanie środków finansowych pracodawcy ani też wykonanie utworu w czasie pracy4. Jeśli zatem pracownik stworzy utwór niezwiązany z wykonywaniem jego obowiązków (np. w godzinach służbowych, lecz na „prywatne” zlecenie), nie będzie to utwór pracowniczy, a w konsekwencji majątkowe prawa autorskie do niego nie przejdą na pracodawcę.
Chwila, tryb oraz zakres praw nabywanych przez pracodawcę
Jako chwilę nabycia praw autorskich ustawa wskazuje chwilę ich przyjęcia przez pracodawcę. W terminie 6 miesięcy od dostarczenia pracodawcy utworu winien on złożyć pracownikowi oświadczenie w przedmiocie przyjęcia utworu lub uzależnienia jego przyjęcia od dokonania określonych zmian (w wyznaczonym w tym celu odpowiednim terminie). Strony mogą przy tym ustalić inny termin. Jeżeli w wyznaczonym terminie pracodawca nie zawiadomi pracownika o swojej decyzji w tej sprawie, uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń. Bezskuteczny upływ terminu powoduje zatem skutki równoznaczne z przyjęciem utworu, pozbawiając pracodawcę m.in. możliwości żądania wprowadzenia zmian w utworze. Co istotne, do chwili przyjęcia utworu przez pracodawcę (wprost lub w sposób dorozumiany) autorskie prawa majątkowe pozostają w całości po stronie pracownika.
Przyjęcie utworu podlega ogólnym zasadom dotyczącym oświadczeń woli określonych w Kodeksie cywilnym5, zatem wola pracodawcy może być wyrażona przez każde zachowanie, które ujawnia tę wolę w sposób dostateczny. Oznacza to, że pracodawca nie musi składać wprost konkretnego oświadczenia woli (możliwe jest przyjęcie utworu w sposób dorozumiany). Co więcej, pracodawca może w ogóle nie być świadomy skutków, jakie to oświadczenie wywołuje. Niezbędne jest przy tym dostarczenie utworu pracodawcy (inaczej bowiem pracodawca nie mógłby się z nim zapoznać, ani tym bardziej go przyjąć, zatem nie mogłoby nastąpić nabycie praw autorskich). Poprzez przyjęcie utworu pracodawca w sposób dorozumiany akceptuje również formę i treść utworu.
Zaznaczenia wymaga, iż na pracodawcę przechodzą jedynie autorskie prawa majątkowe do utworu. Co do zasady, prawa majątkowe obejmują one prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu6. Natomiast autorskie prawa osobiste przysługują pracownikowi, jako podmiotowi pierwotnie uprawnionemu. Osobiste prawa autorskie są przy tym niezbywalne i chronią tzw. więź twórcy z utworem, w tym m.in. prawo do autorstwa utworu, oznaczenia go swoim nazwiskiem lub pseudonimem, nienaruszalności treści i formy utworu i jego rzetelnego wykorzystania7.
Autorskie prawa majątkowe przechodzą na pracodawcę w zakresie wynikającym z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Oznacza to, iż nabycie ww. praw ma charakter niepełny, jako że nie obejmuje całości autorskich praw majątkowych, a jedynie te, które – jak wyżej wskazano – służą realizacji uzgodnionego celu umowy o pracę oraz zgodnego zamiaru stron8. W razie sporu co do zakresu przeniesienia pracowniczych praw autorskich, to na pracodawcy będzie ciążył obowiązek udowodnienia nabycia prawa do korzystania z utworu na określonych polach eksploatacji9.
Choć orzecznictwo i doktryna nie są w tym zakresie jednolite, z reguły przyjmuje się, że regulacje prawa autorskiego, dotyczące przejścia na pracodawcę autorskich praw majątkowych, ma charakter szczególny w stosunku do pozostałych przepisów tej ustawy.
Konsekwencją przyjęcia takiego stanowiska jest stwierdzenie, iż co do zasady:
- Do przejścia tych praw nie jest wymagane spełnienie szeregu wymogów, które musi zawierać umowa o nabyciu praw autorskich.
- W przypadku, gdy strony doprowadzą do szerszego przejścia praw autorskich w stosunku aniżeli wynikające z art. 12 prawa autorskiego, zastosowanie znajdą ogólne przepisy dotyczące obrotu prawami autorskimi (m.in. rozdział V prawa autorskiego).
- Za przeniesienie praw autorskich do utworu pracownikowi nie służy honorarium autorskie oddzielne od wynagrodzenia za pracę, ponieważ stworzony utwór jest ściśle związany obowiązkami pracownika wynikającymi ze stosunku pracy. Honorarium z tego tytułu jest składnikiem wynagrodzenia o pracę (nawet jeśli nie zostało wyodrębnione w sposób szczególny).
- W literaturze i orzecznictwie sporne pozostaje, czy w stosunku do utworów pracowniczych na pracodawcę przechodzi z mocy prawa również uprawnienie do wykonywania praw zależnych oraz do dalszego zezwalania na wykonywanie praw zależnych przez inne podmioty. W związku z tym, celowe jest zawarcie stosownych postanowień bezpośrednio w umowie o pracę.
- Ograniczeniu podlega nadzór autorski sprawowany przez pracownika.
- Jeżeli w okresie 2 lat od daty przyjęcia utworu pracodawca nie przystąpi do rozpowszechnienia utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechnienia, twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, że po jego bezskutecznym upływie prawa uzyskane przez pracodawcę wraz z własnością przedmiotu, na którym utwór utrwalono, powracają do twórcy, chyba że umowa stanowi inaczej. Strony mogą określić inny termin na przystąpienie do rozpowszechniania utworu.
- „Przystąpienie do rozpowszechnienia” oznacza faktycznie przystąpienie do publicznego udostępnienia utworu w jakiejkolwiek formie. Zobowiązanie do rozpowszechniania utworu może zostać wyraźnie wskazane w umowie bądź też wynikać z wykładni postanowień umowy – w świetle zamierzonego celu zawartej umowy i zamiaru stron, a także z charakteru utworu.
- Zakończenie stosunku pracy (bez względu na formę, tj. np. rozwiązanie za porozumieniem, wypowiedzenie, wygaśnięcie) nie powoduje, że pracodawca traci nabyte od pracownika majątkowe prawa autorskie do utworu pracowniczego.
- W odniesieniu do utworu będącego programem komputerowym, a także w odniesieniu do utworów naukowych, prawo autorskie przewiduje regulacje odmienne od omawianych w niniejszym artykule.
Swoboda stron
Jak już wyżej wspomniano, omawiane art. 12 i 13 prawa autorskiego nie mają charakteru bezwzględnie obowiązującego. Strony mają zatem pewną swobodę w uregulowaniu uprawnień związanych z prawami autorskimi do utworów pracowniczych, w tym w szczególności terminu i zakresu przejścia tych uprawnień na pracodawcę, a także kwestii związanych z przystąpieniem przez pracodawcę do rozpowszechniania utworu. W związku z powyższym, dla właściwego zabezpieczenia interesów stron, uzależnionych często od specyfiki branży i danego rodzaju pracy, warto przewidzieć stosowne regulacje w umowie o pracę.
DSK Kancelaria doradza Klientom w sprawach związanych z pracowniczymi prawami autorskimi, w celu zapewnienia jak najlepszej ochrony ich interesów, w tym m.in. w opracowaniu zawierających stosowne postanowienia projektów umów o pracę czy regulaminów zakładowych.
Przeczytaj także Ustalenie istnienia stosunku pracy.
***
1 ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j.: Dz.U. z 2018 r., poz. 1191 z późn. zm., powoływana dalej jako „prawo autorskie” lub „ustawa”).
2 ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j.: Dz.U. z 2018 r., poz. 917 z późn. zm.).
3 J. Barta (red.), R. Markiewicz (red.), Ustawa prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, wyd. V, komentarz do art. 12, LEX.
4 ibidem.
5 ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j.: Dz.U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm., powoływana dalej jako „Kodeks cywilny”).
6 art. 17 prawa autorskiego.
7 art. 16 prawa autorskiego.
8 J. Barta (red.), R. Markiewicz (red.), op. cit., komentarz do art. 12, LEX.
9 art. 6 Kodeksu cywilnego.