Portal prawo.pl kontynuuje publikacje dotyczące regulacji prawnych wokół hulajnóg i rowerów elektrycznych. Na zaproszenie redakcji, komentarza w tym zakresie udzieliła Karolina Dobrzyńska, aplikantka adwokacka z DSK Kancelaria.

Nie każdy elektryczny jednoślad przypominający rower spełnia definicję roweru określoną w polskim prawie. Zgodnie z art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym, rower może być wspomagany elektrycznie wyłącznie wtedy, gdy silnik ma moc nieprzekraczającą 250 W, zasilany jest napięciem do 48 V, a wspomaganie ustaje po przekroczeniu 25 km/h. Jeśli jednak pojazd działa wyłącznie na manetkę gazu i osiąga wyższe prędkości – w świetle przepisów może być kwalifikowany jako motorower.

Taka kwalifikacja niesie ze sobą istotne konsekwencje prawne. Użytkownik zobowiązany jest do:

  • rejestracji pojazdu,
  • posiadania prawa jazdy kat. AM,
  • zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Brak spełnienia tych obowiązków może skutkować:

  • grzywną lub mandatem (nawet do 30 tys. zł),
  • zakazem prowadzenia pojazdów,
  • karą za brak OC nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (do 1560 zł),
  • odpowiedzialnością cywilną za szkody, których wartość może sięgać setek tysięcy złotych.

Jak podkreśla Karolina Dobrzyńska, z roweru elektrycznego mogą korzystać osoby pełnoletnie bez dodatkowych dokumentów. W przypadku osób niepełnoletnich wymagane jest posiadanie karty rowerowej. Jeżeli jednak pojazd przekracza ustawowe parametry roweru i spełnia kryteria motoroweru, konieczne jest prawo jazdy kategorii AM.

Wyjątek stanowią osoby, które ukończyły 18 lat przed 19 stycznia 2023 r. – nie są one objęte obowiązkiem posiadania prawa jazdy AM.

Prowadzenie motoroweru bez wymaganych uprawnień skutkuje odpowiedzialnością wykroczeniową. Sąd może nałożyć grzywnę oraz zakaz prowadzenia pojazdów, a w przypadku osób nieletnich – odpowiedzialność finansowa może zostać przeniesiona na rodziców lub opiekunów prawnych.

Praktyka pokazuje, że kontrole prowadzone przez policję są coraz częstsze, a kwalifikacja pojazdu jako motoroweru może nastąpić na podstawie jego parametrów i sposobu użytkowania – niezależnie od jego wyglądu zewnętrznego. Z prawnego punktu widzenia oznacza to konieczność ostrożności zarówno na etapie zakupu, jak i modyfikacji elektrycznego jednośladu.

Artykuł został opublikowany na portalu prawo.pl 3 maja 2025 roku.