Nowy obowiązek wynika z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (tzw. europejski akt o dostępności, EEA), która zostanie wkrótce zaimplementowana do naszego porządku prawnego – polska ustawa ma zostać przyjęta jeszcze w I kw. 2024 r. Obowiązki nałożone w ramach nowej regulacji będą stosowane od 28.06.2025 r.

Głównym celem ww. regulacji jest ograniczenie wykluczenia społecznego poprzez zapewnienie większego dostępu niektórych produktów i usług dla konsumentów – osób z niepełnosprawnościami czy też z ograniczeniami funkcjonalnymi.

Obowiązki w zakresie dostosowania do wymogów dostępności zostaną nałożone na:

  • producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów oraz dystrybutorów produktów,
  • usługodawców.

Wyłączenia:

  • mikroprzedsiębiorcy – usługodawcy; w ograniczonym zakresie mikroprzedsiębiorcy dokonujący obrotu produktami,
  • sytuacja, w której wymagania dostępności stanowią nieproporcjonalne obciążenie dla danego podmiotu gospodarczego, lub wymagają znaczących zmian w produktach i usługach. Dany podmiot gospodarczy ma obowiązek przeprowadzić ocenę w powyższym zakresie zgodnie z przyjętymi w ustawie kryteriami, a dokumentację z tej oceny przedstawić na żądanie właściwego organu.

Produkty objęte regulacją to m.in.:

  • sprzęt komputerowy,
  • terminale płatnicze, terminale samoobsługowe, takie jak automaty biletowe czy urządzenia do odprawy,
  • konsumenckie urządzenia końcowe wykorzystywane do świadczenia usług,
  • czytniki książek elektronicznych.

Usługi objęte regulacją to m. in.:

  • usługi telekomunikacyjne,
  • usługi dostępu do audiowizualnych usług medialnych,
  • bankowość detaliczna,
  • rozpowszechnianie książek elektronicznych,
  • handel elektroniczny,
  • usługi towarzyszące usługom transportu pasażerskiego w zakresie m.in. stron internetowych, aplikacji mobilnych, biletów elektronicznych itp.

Produkty (w tym interfejsy użytkownika) będą m. in. musiały posiadać etykiety, instrukcje itp., które będą dostępne za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego. Informacje o produkcie będą musiały zostać przedstawiane w sposób zrozumiały i przejrzysty.

W przypadku usług pojawi się m.in. obowiązek ich świadczenia za pomocą produktów spełniających wymagania dostępności. Ponadto udzielanie informacji o usługach będzie musiało odbywać się za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, w sposób zapewniający ich zrozumiałość, a w postaci elektronicznej w sposób zapewniający postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność tych informacji. Konieczne będzie także zapewnienie jednolitości stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Najważniejsze obowiązki usługodawców:

  • przeprowadzenie oceny zgodności usługi z wymaganiami dostępności,
  • w regulaminie świadczenia usług podać w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami informacje o oferowanej i świadczonej usłudze, niezbędne do korzystania z usługi, oraz o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności,
  • udzielać informacji na temat procesu świadczenia usługi i jego monitorowaniaw sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Usługodawcy i podmioty obracające produktami powinny zweryfikować posiadaną dokumentację i ewentualnie dokonać w niej odpowiedniej modyfikacji. 

Jeśli potrzebujecie Państwo pomocy w powyższym zakresie – zapraszamy do kontaktu. Przeprowadzimy analizę Waszych obowiązków oraz w razie potrzeby – przygotujemy wymagane dokumenty. Niedostosowanie się do wymagań ustawy grozi nałożeniem kary pieniężnej.

Kontakt: Natalia Cieplińska, radczyni prawna i dyrektorka DSK: n.cieplinska@dsk-kancelaria.pl