Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych, wkrótce nastąpi objęcie przepisami o ochronie konsumentów osoby fizycznej, która zawiera z innym przedsiębiorcą umowę związaną bezpośrednio z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą lub zawodową, lecz nieposiadającą dla niej charakteru zawodowego.
Zawodowy charakter umowy badany będzie w szczególności w oparciu o przedmiot wykonywanej przez daną osobę działalności gospodarczej, udostępniony na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Za umowy nie stanowiące charakteru zawodowego uznawać się będzie te umowy, których przedsiębiorca nie zawiera w ramach dokonywanych codziennie czynności wynikających z przedmiotu działalności gospodarczej, który wskazał jako przedmiot działalności w CEIDG.
W nowym stanie prawnym kluczowe będzie więc nie to, czy za dany towar lub usługę wystawiono fakturę, ale czy zawarcie umowy miało związek z zawodową działalnością przedsiębiorcy.
Nowe przepisy ochronne stosować się będzie wyłącznie do przedsiębiorców będących osobami fizycznymi:
- prowadzącymi działalność gospodarczą jednoosobowo,
- wspólników spółek cywilnych.
Pozostałe podmioty zostały wyłączone z przedmiotowej regulacji, a więc ochroną nie zostały objęte spółki kapitałowe i osobowe, ani inne osoby prawne lub jednostki organizacyjne.
Przedsiębiorcy (osoby fizyczne) będą objęci ochroną przewidzianą dla konsumentów, w zakresie stosowania klauzul abuzywnych, rękojmi za wady rzeczy sprzedanej oraz w zakresie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
TERMIN WEJŚCIA W ŻYCIE ZMIAN
Wobec pandemii związanej z COVID19 termin wejścia w życie zmienionych przepisów został odsunięty w czasie do dnia 1 stycznia 2021 roku.
WYŁĄCZENIA
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nie będą jednak mogli skorzystać z ochrony instytucjonalnej konsumentów, sprawowanej przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzeczników praw konsumenta.
NOWE PRZEPISY
Od dnia 01 stycznia 2021 zaczną obowiązywać nowe przepisy: |
w ustawie Kodeks Cywilny |
Art. 3855 KC
Przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w art. 3851–3853 stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nowy przepis aktualizuje zasady dotyczące konsumentów, które stosować będzie należało również wobec przedsiębiorców objętych ochroną tj.: Postanowienia umowy nieuzgodnione indywidualnie z 1 os. przedsiębiorcą objętym ochroną nie będą wiążące, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (klauzule abuzywne). Nieuzgodnione indywidualnie są te postanowienia umowy, na których treść 1 os. przedsiębiorca nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego przez kontrahenta (np. sprzedawcę, usługodawcę). Postanowienia umowne są sprzeczne z dobrymi obyczajami, jeżeli nie można racjonalnie spodziewać się, iż osoba przyjęłaby takie postanowienie w drodze negocjacji indywidualnych. Z kolei rażące naruszenie interesów oznacza nieusprawiedliwioną dysproporcję praw i obowiązków wynikających z umowy na niekorzyść 1 os. przedsiębiorcy, skutkującą niekorzystnym ukształtowaniem jego sytuacji ekonomicznej oraz jego nierzetelnym traktowaniem. Oceny zgodności postanowienia umowy z dobrymi obyczajami dokonuje się według stanu z chwili zawarcia umowy, biorąc pod uwagę jej treść, okoliczności zawarcia oraz uwzględniając umowy pozostające w związku z umową obejmującą postanowienie będące przedmiotem oceny. Przykładowy katalog postanowień niedozwolonych, który będzie stosowany wobec 1 os. przedsiębiorcy objętego ochroną wskazuje art. 385 3 KC. Postanowienia niedozwolone to takie, które: 1. wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność względem 1 os. przedsiębiorcy za szkody na osobie; 2. wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem os. przedsiębiorcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania; 3. wyłączają lub istotnie ograniczają potrącenie wierzytelności 1 os. przedsiębiorcy z wierzytelnością drugiej strony; 4. przewidują postanowienia, z którymi 1 os. przedsiębiorcy nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy; 5. zezwalają kontrahentowi 1 os. przedsiębiorcy na przeniesienie praw i przekazanie obowiązków wynikających z umowy bez zgody 1 os. przedsiębiorcy; 6. uzależniają zawarcie umowy od przyrzeczenia przez 1 os. przedsiębiorcy zawierania w przyszłości dalszych umów podobnego rodzaju; 7. uzależniają zawarcie, treść lub wykonanie umowy od zawarcia innej umowy, niemającej bezpośredniego związku z umową zawierającą oceniane postanowienie; 8. uzależniają spełnienie świadczenia od okoliczności zależnych tylko od woli kontrahenta 1 os. przedsiębiorcy; 9. przyznają kontrahentowi 1 os. przedsiębiorcy uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy; 10. uprawniają kontrahenta 1 os. przedsiębiorcy do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie; 11. przyznają tylko kontrahentowi 1 os. przedsiębiorcy uprawnienie do stwierdzania zgodności świadczenia z umową; 12. wyłączają obowiązek zwrotu 1 os. przedsiębiorcy uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości lub części, jeżeli 1 os. przedsiębiorcy zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania; 13. przewidują utratę prawa żądania zwrotu świadczenia 1 os. przedsiębiorcy spełnionego wcześniej niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują lub odstępują od umowy; 14. pozbawiają wyłącznie 1 os. przedsiębiorcy uprawnienia do rozwiązania umowy, odstąpienia od niej lub jej wypowiedzenia; 15. zastrzegają dla kontrahenta 1 os. przedsiębiorcy uprawnienie wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieoznaczony, bez wskazania ważnych przyczyn i stosownego terminu wypowiedzenia; 16. nakładają wyłącznie na 1 os. przedsiębiorcę obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy; 17. nakładają na 1 os. przedsiębiorcę, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego; 18. stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile 1 os. przedsiębiorca, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży przeciwnego oświadczenia; 19. przewidują wyłącznie dla kontrahenta 1 os. przedsiębiorcy jednostronne uprawnienie do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia; 20. przewidują uprawnienie kontrahenta 1 os. przedsiębiorcy do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy; 21. uzależniają odpowiedzialność kontrahenta 1 os. przedsiębiorcy od wykonania zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których kontrahent 1 os. przedsiębiorcy zawiera umowę lub przy których pomocy wykonuje swoje zobowiązanie, albo uzależniają tę odpowiedzialność od spełnienia przez 1 os. przedsiębiorcę nadmiernie uciążliwych formalności; 22. przewidują obowiązek wykonania zobowiązania przez 1 os. przedsiębiorcę mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta; 23. wyłączają jurysdykcję sądów polskich lub poddają sprawę pod rozstrzygnięcie sądu polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego organu, a także narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy. Art. 5564 KC Zawarte w niniejszym dziale przepisy dotyczące konsumenta, z wyjątkiem art. 558 § 1 zdanie drugie, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Korzystne rozwiązania obowiązujące dotychczas wyłącznie konsumentów w zakresie rękojmi rzeczy sprzedanej będą dotyczyć również 1. os. przedsiębiorców objętych ochroną w tym:
Nadal będzie możliwe rozszerzenie, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi, bezpośrednio w zawartej umowie z 1 os. przedsiębiorcą objętym ochroną. Art. 5565 KC Przepisów art. 563 oraz art. 567 § 2 dotyczących kupującego nie stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. 1 os. przedsiębiorca objęty ochroną nie utraci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach danego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Przedsiębiorca objęty ochroną nie będzie miał obowiązku sprzedaży rzeczy jeżeli istnieje niebezpieczeństwo pogorszenia rzeczy. Art. 5765 KC Przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w niniejszym dziale, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Sprzedawca, który poniósł koszty w związku z uwzględnieniem reklamacji 1 os. przedsiębiorcy objętego ochroną z tytuły rękojmi za wady fizyczne rzeczy będzie miał możliwość uzyskania odszkodowania od poprzednich sprzedawców wskutek których działań lub zaniechań rzecz stała się wadliwa. Odszkodowanie obejmuje zwrot wydatków niezbędnych w celu realizacji uprawnień 1 os. przedsiębiorcy, w szczególności związanych z wymianą lub usunięciem wady rzeczy sprzedanej, jej demontażem, transportem i ponownym zamontowaniem, a ponadto kwotę, o którą została obniżona cena rzeczy, oraz utracone korzyści. |
w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta |
Art. 38a USTAWY O PRAWACH KONSUMENTA
Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w niniejszym rozdziale stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. 1 os. przedsiębiorcom objętym ochroną przyznaje się prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość np. przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa bez podawania przyczyny, w zakresie umów, które nie zostały wyraźnie wyłączone w w/w ustawie. Podmioty zawierające umowę z 1 os. przedsiębiorcą objętym ochroną będą musiały niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić 1 os. przedsiębiorcy objętemu ochroną wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Zwrot płatności powinien natomiast nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył 1 os. przedsiębiorca, chyba że wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez 1 os. przedsiębiorcę objętego ochroną woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa należy spełnić szeroki obowiązek informacyjny zgodnie z dotychczasowymi regulacjami dotyczącymi wyłącznie konsumentów. W przypadku uchybienia obowiązkowi informacyjnemu przedłużeniu może ulec termin na odstąpienie od umowy (nawet do 12 miesięcy od dnia upływu standardowego terminu 14 dni). |
PODSUMOWANIE
Przed wejściem w życie przepisów należy przyjrzeć się dotychczasowym regulacjom stosowanym przez każdego przedsiębiorcę, w szczególności w regulaminach internetowych lub ogólnych warunkach umów, tak aby dostosować procedury i przyjęte praktyki do zmienionego stanu prawnego.