Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) staje się coraz bardziej powszechnym elementem realizowania innowacyjnych projektów bądź wsparcia ważnych dla finansujących inicjatyw.
Skutki podatkowe crowdfundingu mogą wystąpić nie tylko w zakresie podatków dochodowych i VAT, ale czasami również w podatku od spadków i darowizn (PSD), PCC a nawet podatku od gier. Otrzymującym finansowanie może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, przedsiębiorca lub inny podmiot (np. spółka czy fundacja, w tym działająca jako organizacja pożytku publicznego). Jak najszybsze wypracowanie praktyki opodatkowania crowdfundingu jest w interesie wszystkich. Miejmy nadzieję, że pozytywnym impulsem będzie m.in rozporządzenie 2020/1503 dotyczące zasad prowadzenia działalności w zakresie finansowania społecznościowego w modelu inwestycyjnym oraz w odniesieniu do pożyczek społecznościowych dla przedsięwzięć gospodarczych.
Zapraszamy do lektury artykułu, w którym na temat crowdfoundingu wypowiada się Marcin Palusiński.