W ostatnich miesiącach Prezes UOKiK wydał dwie istotne decyzje dotyczących zmów cenowych i podziału rynku w branży motoryzacyjnej.

  • W decyzji dotyczącej marki Iveco (sierpień 2024): Iveco Poland oraz jego dealerzy zostali ukarani za utrzymywany przez 10 lat podział rynku i koordynowanie polityki cenowej, ograniczającej dealorom możliwość sprzedaży pojazdów poza wyznaczonymi regionami. Łącznie kary za praktykę sięgnęły 260 mln zł nałożone na uczestniczące firmy oraz 3,15 mln zł na osoby fizyczne.
  • W decyzji dotyczącej marki Kia (wrzesień 2024): Kia Polska oraz jej dealerów ukarano za ponad 8 letnie ustalanie poziomów rabatów oraz ograniczeń w możliwości sprzedaży pojazdów poza wyznaczonymi regionami. Łączne kary sięgnęły 340 mln zł nałożone na uczestniczące firmy oraz 1,6 mln zł na osoby fizyczne.

Decyzje rzucają bardzo praktyczne światło nie tylko na mechanizmy ograniczania konkurencji w branży motoryzacyjnej ale również na poszerzający się zakres odpowiedzialności osób fizycznych za naruszenia prawa konkurencji.

Jak działały zmowy?

Przykłady z korespondencji:

  • Dealerzy wzajemnie kontrolowali swoje rabaty i zgłaszali do centrali naruszenia – w jednej z wiadomości Kia Polska jeden z dealerów skarży się:

„Witajcie. Niestety widzę, że nie każdy stosuje się do rabatu przyznanego odgórnie na [XX] %, a daje jeszcze coś ekstra… Naprawdę nie chcecie zarabiać?”

  • Importerzy aktywnie monitorowali politykę cenową – przedstawiciel Iveco pisał do dealerów:

„Mamy pana na linii od wczoraj, postawił sobie za punkt honoru, że znajdzie wyższy rabat załatwiamy temat…”

  • Egzekwowanie podziału rynku i „ochrona” klientów dealerów – Kia Polska instruowała dealerów:

„Zachęcam do skorzystania z usług salonu KIA, w którym dokonał pierwszego zakupu lub innego najbliższego Dealera. Warunki sprzedaży u każdego Dealera marki KIA są takie same.”

Kto poniósł konsekwencje?

Po raz kolejny UOKiK nie ograniczył się do kar dla firm – odpowiedzialność finansową poniosły także osoby fizyczne pełniące kluczowe funkcje zarządcze.

Osobami ukaranymi finansowo byli:

  • Dyrektorzy generalni Kia i Iveco
  • Prezesi i członkowie zarządów dealerów
  • Dyrektorzy sprzedaży
  • Menedżerowie ds. polityki cenowej

Co istotne, niektóre osoby uniknęły odpowiedzialności wyłącznie z powodu przedawnienia lub braku jednoznacznych dowodów.

Kary indywidualne wyniosły od 112.000 do 560.000 zł.

Dlaczego warto zapoznać się szczegółowo z obiema decyzjami?

  • Minimalizacja ryzyka prawnego – podobne mechanizmy mogą dotyczyć Państwa działalności
  • Zwiększenie świadomości pracowników – zapoznanie się z praktyką dokonywanych uzgodnień – decyzje odnoszą się do codziennej komunikacji pomiędzy dealarami i importerami – może poprawić zrozumienie istoty działań dozwolonych i niedozwolonych wśród osób decyzyjnych i handlowców, w tym ryzyka odpowiedzialności indywidualnej.
  • Uniknięcie błędów konkurentów, które doprowadziły do wysokich kar.

Jeśli możemy Państwu pomóc w dostosowaniu systemu sprzedaży internetowej lub stacjonarnej do omówionych zmian, zapraszamy do kontaktu Łukaszem Lewandowskim, adwokatem i dyrektorem DSK: l.lewandowski@dsk-kancelaria.pl