Windykacja to proces odzyskiwania od dłużnika należności przysługujących wierzycielowi, przeprowadzany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Wielu osobom kojarzy się z długotrwałym i kosztownym procesem, który negatywnie wpływa na relacje biznesowe. Wieloletnie doświadczenie pracy na stanowisku windykatora jasno wskazuje, że jest to mylne i stereotypowe skojarzenie.
Korzyści płynące z szybkiego podjęcia działań windykacyjnych
Główną korzyścią płynącą z szybkiego podjęcia działań windykacyjnych wobec kontrahenta jest zminimalizowanie kosztów. Odsunięcie w czasie reakcji na brak płatności niesie za sobą negatywne konsekwencje. Jedną z nich jest narażenie przedsiębiorstwa na koszty związane m.in. z ustaleniem danych dłużnika. Może się również stać konieczne uiszczenie opłat wpisowych do sądu lub zaliczek komorniczych. Wraz z upływem czasu, od zaległych faktur naliczają się również odsetki obciążające dłużnika. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo dobrowolnej wpłaty, warto więc podjąć działania windykacyjne najszybciej jak to możliwe.
Dłużnicy mogą celowo próbować unikać spłaty zobowiązań poprzez zmianę numeru telefonu, adresu, danych przedsiębiorstwa. Zwlekając z podjęciem działań windykacyjnych przedsiębiorca musi liczyć się z ryzykiem zmiany danych kontaktowych dłużnika, co bardzo utrudni początkowe czynności.
Z wielu rozmów przeprowadzonych z przedsiębiorcami wynika jasno, że wierzyciele często obawiają się szybko reagować na brak płatności przez kontrahentów ze względu na negatywny wpływ na relacje biznesowe. Zdarza się, że przedsiębiorcę z klientem łączą serdeczne stosunki lub po prostu prowadzą biznes od wielu lat. Z perspektywy doświadczenia pracy na stanowisku windykatora obserwuję odwrotną zależność tj: szybkość działania wpływa na uregulowanie relacji między przedsiębiorcą, a jego partnerem biznesowym. Sprawna i szybka windykacja ułatwia utrzymanie dobrej, relacji z jednoczesnym profesjonalnym działaniem zmierzającym do wyegzekwowania należności, szczególnie jeśli powierzy się je zewnętrznemu podmiotowi w postaci kancelarii prawnej. Jako profesjonalni pełnomocnicy przejmujemy na siebie kontakt z dłużnikiem w zakresie trudniejszej części relacji, czyli tej dotyczącej długu. Po uregulowaniu zaległej należności przedsiębiorca może natomiast nadal skutecznie, i bez uszczerbku na wzajemnych relacjach, współpracować ze swoim klientem
Sprawne przekazanie przysługujących należności w celu ich wyegzekwowania do Kancelarii Prawnej, wpływa zatem pozytywnie na wizerunek przedsiębiorstwa, pozwala zwiększyć płynność finansową oraz zminimalizować koszty.
Czy dla dłużnika „szybko” również oznacza lepiej?
Unikanie kontaktu z wierzycielem oraz zwlekanie ze spłatą zobowiązań to bardzo niekorzystna dla dłużnika taktyka, powodująca jedynie straty. Jeżeli przedsiębiorca lub osoba fizyczna utraci płynność finansową, powinien jak najszybciej skontaktować się z wierzycielem. Sprawne działanie pozwoli na spłatę mniejszej kwoty oraz pozytywnie wpłynie na relację z wierzycielem, z którym z powodzeniem będzie można kontynuować współpracę oraz korzystać z dalszych usług.
Podsumowanie
Najlepszą strategią w zakresie przeterminowanych należności jest podjęcie działań windykacyjnych natychmiast po upływie terminu płatności. Zlecenie przeprowadzenia całego procesu kancelarii prawnej pomoże zachować płynność finansową, zminimalizować koszty oraz zbudować i utrzymać pozytywny, profesjonalny wizerunek przedsiębiorstwa.
Autorka jest praktykiem z 10+ lat doświadczenia. Jej spostrzeżenia są oparte o pracę dla klientów z różnych sektorów, obsługiwała zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i duże firmy i grupy kapitałowe.
W sprawach związanych z zarządzaniem wierzytelnościami zapraszamy do kontaktu z Wojciechem Romanowskim: w.romanowski@dsk-kancelaria.pl